Češi, národ cyklistů. Jak zachovat klidnou hlavu v případě nehody?

Zatímco do městského provozu si Češi na cyklistických kolech příliš netroufají, cyklovýlety do přírody jsou jedním z nejčastějších koníčků. Cyklostezky, které nevedou rušnými silnicemi, jsou bezpečnější. Ale ani na trasách, které vedou lesem nebo podél řek, se nedá zcela vyhnout srážkám, pádům nebo přetrhnutému řetězu. Jak obstát v náročných situacích?

Drtivá většina Čechů usedá na kolo alespoň občas. Průzkumy však ukazují, že jen velmi málo lidí využívá cyklistické kolo jako dopravní prostředek na cestu do práce. Většina dospělých Čechů jezdí ve svém volném čase. V porovnání se západními a severními státy jsme tak pozadu. Pro srovnání: V Kodani, městě vyhlášeném svojí vstřícností vůči cyklistům, jezdí každý den po celý rok na kole do práce více než polovina obyvatel města.

Aktuální situaci, co se týče využívání kol ve městech, mění rostoucí počet bikesharingových služeb v českých městech, které umožňují lidem půjčování kol. Obyvatele Prahy, kteří mají nabitou Lítačku, tedy průkazku na místní veřejnou dopravu, si mohou sdílená kola některých služeb půjčovat zdarma, a to na 15 minut dvakrát denně. Za necelý rok, od října 2021 do července 2022, nabídku využily desítky tisíc lidí. „Evidujeme 23 tisíc lidí, kteří provedli celkem 343 tisíc výpůjček,“ popisuje náměstek pražského primátora a radní pro oblast dopravy Adam Scheinherr. 

Na cyklovybavení Češi nešetří 

Češi vnímají cyklistiku jako zážitek a zábavu, případně způsob, jak pohodově poznávat naši krajinu. A ukazuje se, že na výbavě Češi nešetří. Za kolo a vybavení je většina lidí ochotná utratit od 30 do 50 tisíc, ale někdy se částky vyšplhají ještě výš. 

Náklady na cyklistiku razantně stoupají i v případě, že cyklista zatouží po elektrokole. To sice umožňuje užít si jízdu přírodou i těm, kdo na kole jezdit nemohou, zároveň je ale rostoucí oblíbenost elektrokol trnem v oku ochráncům přírody, protože se kvůli nim zvyšuje počet lidí i na odlehlých místech a v dříve málo navštěvovaných místech národních parků. Podle nedávného výzkumu agentury Nielsen Admosphere však vlastní elektrokolo jen pět procent českých cyklistů, naopak 53 procent cyklistů říká, že by si ho určitě nikdy nepořídili.

Téměř polovina cyklistů, a to včetně těch příležitostných, vlastní horské kolo. Pětina dotázaných preferuje silniční kolo, 15 procent trekingové a 12 procent má doma vlastní městské kolo. Nejčastějšími faktory, podle kterých si čeští cyklisté vybírají svůj stroj, jsou cena, účel, terén, výkonnost a další technické vlastnosti.

Čím dál dražší zábava

Cyklistika je nákladný sport a v posledních dvou letech to platí dvojnásob. Už v době koronavirové pandemie v roce 2020 začaly ceny prudce stoupat, protože cyklistického zboží byl nedostatek, a ani dnes to s cenami není o moc příjemnější. 

„Na kola z modelové řady pro aktuální sezonu však většina výrobců přišla s výraznějším zdražením, většinou v řádech 10 až 20 procent,“
Martin Kudrna, ředitel společnosti bikero.cz

„Díky velkým předobjednávkám jsme byli dlouho schopni u většiny nabízených modelů držet ceny z loňského roku. Na kola z modelové řady pro aktuální sezonu však většina výrobců přišla s výraznějším zdražením, většinou v řádech 10 až 20 procent,“ říká Martin Kudrna, ředitel společnosti bikero.cz, která patří k největším prodejcům kol na českém trhu. I v cyklistice platí, že ceny rostou i v důsledku rostoucích cen energií, potažmo výroby součástek, ale i lidské práce. Dražší je tedy nejen nákup, ale i servis.

Navzdory cenám však podle něj Češi mají čím dál větší zájem o cyklistiku celoročně. „Sledujeme trend, že se cyklistika i v zimním období stává čím dál populárnější. V Česku je sníh jen pár dní v roce, takže už není důvod, aby lidé kola na zimu uklízeli a se svým oblíbeným sportem v chladném počasí přestávali. Stačí se jen správně vybavit,“ popisuje Martin Kudrna.

Alkohol za řídítka nepatří

Pokud vás právě napadlo, že jezdit v zimě na kole může být nebezpečné kvůli náledí, měli byste jednak vědět, že i mrazivých dnů v našich zeměpisných šířkách ubývá, ale hlavně, že nejvíc nehod cyklistů se děje během července a srpna, nejméně naopak v lednu. Alespoň to vyplývá z analýzy společnosti DataFriends pro Portál nehod.

V loňském roce došlo k 4 163 nehodám cyklistů šetřeným ze strany Policie ČR. Rok předtím, kdy vrcholila takzvaná covidová cyklistika, to bylo 4 306 nehod. Uvedená analýza zároveň upozorňuje, že 70 procent autonehod s účastí cyklistů zavinili oni sami, za zbytek, tedy pouhých 30 procent, mohou řidiči aut.

Podle statistik jsou ale časté takzvané samonehody. „Z celkového počtu nehod cyklistů je to zhruba 1 300 případů. Šetřené policií jsou tyto nehody zejména z důvodu zranění, kdy evidujeme 1 160 lehkých zranění, 72 těžkých zranění a 16 úmrtí. Zarážející je také zjištění, že ve 40 procentech případů nehod samotných cyklistů, při nichž došlo ke zranění, hrál roli alkohol,“ doplnil Jan Chalas ze společnosti DataFriends.

Pojištění je základ

Cyklistika tedy může být nejen drahý, ale občas také nebezpečný sport. A ani nemusí být nablízku řidič auta, aby se stala nějaká katastrofa. I proto je dobré se na cyklovýpravy připravit nejen co nejkvalitnějším a správně servisovaným vybavením, ale také pojištěním. 

Od věci rozhodně není pojištění majetku, protože ani krádeže kol stále nejsou nic neobvyklého. Pojišťovna Kooperativa k pojištění majetku nyní nabízí zdarma i asistenční službu pro cyklisty. Ta slouží všem, kteří řeší závadu kola či nehodu. „Po zavolání za vámi pošleme technika, který si s drobnými opravami poradí na místě a v náročnějších situacích odveze cyklistu do servisu nebo domů. Podmínkou je, aby se cyklista i s kolem dostal někam k hlavní komunikaci, kde ho technik může vyzvednout. Služba funguje po celé zemi a v pohraničí, až do vzdálenosti 30 kilometrů od českých hranic,“ vysvětluje Tomáš Reitermann, vedoucí Odboru pojištění občanů v Kooperativě.

Kooperativa. Pro život, jaký je

Zůstaňte na cestách v klidu s cykloasistencí

Využijte v prekérních situacích na cyklotoulkách pomoci. Technik vám pomůže v případě prasklého řetězu, píchlé duše nebo i náročnějších oprav. A odveze vás do nejbližšího zdravotnického zařízení i v situaci, když vás trápí nějaký méně závažný úraz. Služba platí pro všechny členy domácnosti.

TO MĚ ZAJÍMÁ →
REKLAMA

Pokračujte ve čtení: