Vyteklá pračka nebo zabouchnuté dveře. Co dělat při nehodách v domácnosti?

Návrat z práce domů, naštvaní sousedé, mapy na jejich stropě a zničená podlaha ve vaší koupelně. Noční můra všech podnájemníků i majitelů bytů. Vyteklá pračka patří spolu se zabouchnutými klíči k nejčastějším pohromám v českých domácnostech. Podívejte se, jak si poradit v krizových situacích. 

Nejbanálnější a zároveň nejčastější nepříjemnosti v domácnosti se dá snadno předejít. Hned, jak dostanete klíče od svého bytu, měli byste si nechat zhotovit alespoň dva náhradní. Ty pak svěřte důvěryhodným známým, kteří nežijí daleko od vás. Zachrání vás v případě, když ve spěchu vyběhnete z bytu, a než zjistíte, že jste si nevzali klíče, dveře už jsou dávno zabouchnuté. Pokud jste však zvyklí mít klíče zasunuté v zámku z vnitřní strany dveří, jsou vám i náhradní klíče k ničemu. Výjimkou jsou dveře se speciální vložkou, kam se vejdou klíče z obou stran.

Hledání zámečníka na vlastní pěst se může protáhnout

Pokud náhradní klíče nemáte, nezbývá než zavolat pomoc. A stejně tak se musíte spolehnout na odbornou pomoc v situaci, kdy se potýkáte s poruchou dveří nebo zlomeným klíčem přímo v zámku. Zručný zámečník dokáže otevřít dveře během několika minut, jeho odměna však stoupá spolu s tím, nakolik je zámek bezpečný. Zařízení vyšší bezpečnostní třídy, a to jak zámky, tak bezpečnostní dveře, vyžadují lepší vybavení a složitější proces, aby jej zámečník odemkl. Počítejte také s tím, že zámečníků budete muset kontaktovat hned několik, než narazíte na takového, který má zrovna čas a chuť za vámi dorazit.

Pokud vaše pojištění domácnosti zahrnuje i situaci se zabouchnutými dveřmi, kontaktujte asistenční službu vaší pojišťovny. Ta vám pomůže sehnat zámečníka a jeho výjezd i zaplatí.

V obzvláště prekérních situacích, kdy se nemůžete dostat do bytu, kde bublá polévka, spí malé dítě či nemohoucí člověk nebo kde si zrovna napouštíte vanu, rozhodně ihned zavolejte hasiče. Dejte si ale pozor na to, aby měl výjezd hasičů skutečně vážné opodstatnění, jinak se vám taková akce může pořádně prodražit. V nebezpečných situacích je pomoc hasičů zdarma. 

Voda je živel. Když se doma vymkne kontrole, může se stát pohroma

Největší majetkové škody a nejčastější pojistné události v domácnosti způsobuje voda. Existuje totiž spousta způsobů, jak může poškodit byt. Uniknout může z kanalizace, kohoutků, baterií, van a sprch stejně jako z toalety, topení či pračky. 

Jestli je ještě před vstupem do bytu jasné, že je zaplavený vodou, vypněte nejprve pojistky, abyste si neublížili, a zavřete hlavní přívodní ventil, aby hladina přestala stoupat. Nepanikařte, a pokud máte sjednané pojištění domácnosti, zavolejte asistenční službu své pojišťovny.

Jak postupovat dál? Hlavně vodu neodklízejte, nic nepřemisťujte a nechte vše tak, jak je. Pro účely pojišťovny se pokuste vyfotit rozsah škod, zaznamenejte všechny stopy a poškození, na všech místech, kam se voda dostala. Uklízet začněte až ve chvíli, kdy máte škodu dobře evidovanou.

Čím dříve najdete příčinu vytopení bytu, tím lépe. Pokud máte mokré stěny nebo strop, ale na zemi šlapete do suchého, nejspíše bude na vině soused nebo prasklé potrubí, které může být buď vaším majetkem, anebo spadá do majetku spolumajitelů domu. 

Zničená podlaha, nábytek i stěny

Náročnost vysoušení bytu je dána tím, kolik vody se vylilo do prostoru. Mezi důsledky vyplavení bytu běžně patří zkroucený nábytek, plesnivějící zdi a vlnící se podlaha. V případě menšího zaplavení bytu stačí pár dní, intenzivní větrání v kombinaci s topením, díky kterému se voda vypaří rychleji. Pokud máte uzavřené pojištění domácnosti, pojišťovna vám vyplatí peníze za opravu a odstranění škod.

V případě větších pohrom budete muset oslovit odborníky se specializovaným vybavením a může trvat i několik týdnů, než bude váš byt znovu obyvatelný a nedržela se v něm skrytá vlhkost, která by mohla ohrozit váš majetek, a především vaše zdraví. 

Asistenční služby pojišťoven usnadňují krizové situace

Není výjimkou, že náhrada škod po rozsáhlém vytopení bytu se pohybuje v řádu vyšších statisíců korun. Proto je zásadní mít sjednané pojištění majetku či domácnosti. Pojišťovny svým klientům nabízejí i řadu asistenčních služeb. V čem spočívají? „Našim klientům v krizových situacích posíláme elektrikáře, plynaře, topenáře, sklenáře, kominíky nebo pokrývače a další řemeslníky, kteří jsou třeba. Nejčastěji to jsou zámečníci a instalatéři,“ přibližuje službu Milan Káňa z pojišťovny Kooperativa.

Kromě nepředvídatelných havárií v domácnosti pojišťovna hradí i deratizaci, odchyt včelích rojů či likvidaci vosích a sršních hnízd. Technici ale klientům Kooperativy pomáhají prostřednictvím konzultací s nefunkčním počítačem a problémy se softwarem. 

Klienti Kooperativy pro pomoc využívají infolinku. „Každoročně u pojištění majetku realizujeme asi 4 000 asistenčních zásahů. Klienti je využívají stále více. A například loni jsme asistenci posílali i ke 150 případům odchytu včelích rojů nebo odstranění nebezpečných vosích a sršních hnízd,“ potvrzuje Káňa.

Kooperativa. Pro život, jaký je

Využijte rychlou pomoc od odborníků a zůstaňte i v prekérní situaci v klidu

Klienti pojišťovny Kooperativa získávají k pojištění majetku asistenční služby zdarma. Obraťte se na infolinku v krizové situaci a nechte si pomoci rychlým zásahem zámečníka nebo instalatéra. Operátorka na telefonu vám poradí, jak postupovat a jak škody evidovat tak, aby jejich náprava byla hrazena z pojištění.

TO MĚ ZAJÍMÁ →
REKLAMA

Pokračujte ve čtení: